Volba domény je u internetového projektu jedním z nejdůležitějších kroků. Jaká pravidla při výběru domény dodržuji já? Doména musí být jednoduchá, zapamatovatelná a nezaměnitelná. Ideálně tak, aby bylo nutné registrovat pouze jednu jedinou variantu.

1) Český projekt = česká doména

Pokusy s .eu, .com, nebo ještě exotičtějšími doménami v ČR neuspěly. Češi očekávají .cz doménu a nějakou dobu tomu tak ještě bude. Pokud cílíte na tuzemský trh, patří k němu tuzemská doména, jinak ztrácíte zákazníky. Pokud na alternativní doméně trváte, musíte si alespoň zajistit přesměrování z české domény. Jestliže je ale česká doména zabraná, zapomeňte i na alternativy.

Proč českou doménu? Běžný zákazník ji očekává. S alternativní doménou se snižuje pravděpodobnost, že si zákazník doménu zapamatuje. Je snazší někomu říct, že vaše doména je LevnyNakup.cz než Nakup.cheap, tím spíše ve chvíli, kdy tuto informaci sdělujete osobě, která má omezené znalosti internetu nebo angličtiny. V tištěném materiálu si pak běžný uživatel nemusí uvědomit, že text gard.cheap představuje doménu, bude tedy nutné na fakt, že se o doménu jedná, výrazně upozornit. Naopak spojení s koncovkou „.cz“ dnes vnímá jako internetovou doménu praktický každý uživatel internetu.

2) Vždy bez pomlček

Podobně je tomu u pomlček. Pokud máte víceslovnou doménu, neoddělujte slova pomlčkami. Jestliže vám jde o vizuální rozlišení slov, použijte na propagačních materiálech velká písmena (např. www.HobbyRecepty.cz, nikoli www.hobby-recepty.cz). Pokud náhodou pomlčkovou variantu vlastníte, opět se ujistěte, že máte registrovanou variantu bez pomlčky a nastavte si přesměrování.

Jak si ale řekneme v dalších bodech, ideální je vlastnit jednoslovnou doménu, kde pomlčková varianta ani potenciálně nevzniká.

Proč bez pomlček? Představte si třeba reklamu v rádiu, kdy potřebujete zpropagovat výše zmíněnou doménu. U varianty bez pomlčky nenastane z hlediska pomlček žádný problém („Navštivte hobbyrecepty cé zet“), zákazníci tuto variantu očekávají. Pokud ale máte v doméně pomlčku, musíte na ni upozorňovat, navíc je pak dobré zmínit i tečku („Navštivte hobby pomlčka recepty tečka cé zet“). To snižuje pravděpodobnost, že si zákazník doménu zapamatuje a do prohlížeče ji správně zadá.

3) Nejlepší doména má čtyři znaky, maximálně dvě slabiky

Zásadně hledám krátké domény. Nebylo tomu tak vždy, ostatně moje nejstarší doména HobbyRecepty.cz je toho důkazem. Dnes jsem ale přesvědčen, že nejlepší domény mají čtyři znaky (rád uvádím Alza.cz jako příklad), a pokud se do čtyř znaků nevejdeme, tak maximálně dvě slabiky (Seznam.cz opět dobrým příkladem). Toto pravidlo splňuje většina mých novějších domén jako GARD.cz, Mazloun.cz, FitYOU.cz a další.

Výjimkou z pravidla mohou být z oprávněných důvodů domény vycházející z již fungující značky, nebo třeba doména dle jména: nyní jsme na LukasJirsa.cz, příkladem může být i CeskaPojistovna.cz apod. Pomoci si ale často lze vhodnou zkratkou, což chytře udělala třeba komerční banka (KB.cz), ostatně i zmíněná Česká Pojišťovna vlastní doménu cp.cz, kterou přesměrovává, takže situaci má vyřešenu správně.

Proč čtyři znaky nebo dvě slabiky? V první řadě jde opět o jednoduchost a zapamatovatelnost domény. GARD.cz si zvládne zapamatovat téměř každý, že si budete druhý den pamatovat doménu obchod-garden.cz, už bych se nevsadil.

Tendenci ke krátkým názvům lze ale vypozorovat i ve společnosti, lidé dlouhé oficiální názvy zkracují právě na krátké dvojslabičné:

Někdy název zjednoduší sama společnost (Česká Dopravní Kancelář => Čedok, General Electric => GE). Dejte lidem jednoduchý dvouslabičný název, který zkracovat nebudou (Apple, Google, Intel, Seznam, Kiwi).

4) Doménu musí zákazník umět napsat

Doména Voyo.cz je zde dobrým příkladem… Splňuje všechny výše zmíněné body. Pokud ji ale řeknete neznalému zákazníkovi, může vymyslet obrovské množství variant, jak ji napsat (Voyo, Voio, Vojo, Woyo, Wojo, Woio), největší pravděpodobnost bych přitom v ČR přidělil variantě vojo.cz, kterou přitom TV Nova nevlastní a může tak mást, nebo dokonce ztrácet zákazníky – naopak dáte šanci spekulantům, kteří se na vaší reklamě budou snažit přiživit, jako se tomu na vojo.cz děje.

Snažte se podobných chyb vyvarovat, případně tyto možnosti sami včas odhalit a registrovat si i alternativní domény, které případně přesměrujete na hlavní variantu. Jinak vás chyba může stát velké peníze.

5) Má smysl se „sichrovat“?

Často jsme svědky paranoii majitelů domény, kteří zuřivě registrují jednu alternativní verzi za druhou (.eu, .sk, .com atd., pomlčkové varianty, desítky překlepových variant).

Nejlepší doména je taková, ke které žádná pomlčková nebo výslovnostní alternativa neexistuje. Překlepové alternativy bohužel existují ke každé doméně, ty má ale smysl řešit jen u těch největších projektů s vysokým podílem přímé návštěvnosti. Neplýtvejte u malého projektu financemi na desítky „zajišťovacích“ domén, které vám žádné zákazníky nepřivedou.

Například pro portál FitYOU.cz („Fitjů cézet“) vlastníme ještě FitJu.cz a FitU.cz. Registrovat Fit-you.cz, Fityou.eu a další případné alternativy postrádá smysl. A protože máme 80 % návštěvnosti z vyhledávačů, nemá smysl přemýšlet ani o překlepových variantách.

Jak ověřit, zda je doména volná

Konkrétní domény hledám metodou pokus-omyl. Že na doméně není žádný web, neznamená, že je volná. Osobně proto nejraději používám ověřování přes www.domeny.cz.

Pokud je doména obsazená a máte zájem o její zakoupení, běžte na www.nic.cz, kde kontakt na majitele můžete dohledat.

Začněte nezávaznou poptávkou