Přeskočit na obsah

Prodal jsem PR články přes PR Yard – Proč této službě věřím?

V půlce března mi Martin Jersák napsal k mému staršímu článku komentář zmiňující jeho novou službu PR Yard. Nejde zdaleka o první a jediné tuzemské tržiště s internetovou reklamou pro menší inzerenty a blogery. Hned z několika důvodů mě ale služba zaujala a i přes mnoho nedostatků jí věřím. Protože se mi podařilo dokončit dva obchody a služba za sebou má půl roku provozu, nastal ideální čas pro první zhodnocení této služby z mého pohledu.

Co je PR Yard?

PR Yard je nejnovějším hráčem na trhu tzv. PayPerPost (PPP) systémů. Služba propojuje inzerenty a vydavatele obsahu („influencery“). Vytváří tak alternativu k přímému jednání s inzerentem.

Inzerent jednoduše zadá poptávku do systému, na kterou reagují vydavatelé se svými nabídkami. Inzerent si vybere několik z nich. Influenceři sepíšou článek na svém blogu / publikují příspěvek na sociálních sítích apod. a dostanou za něj zaplaceno. Druhou variantou je přímé oslovení influencerů skrz katalog, ve kterém může inzerent listovat.

Tento model není ničím novým. I na malém tuzemském trhu nalezneme několik podobných systémů. PR Yard kromě publikace obsahu chce zprostředkovat také jeho tvorbu (texty, videa, hudba…), což je dnes opět běžný model. Za poměrně ambiciózní ale považuji cíl stát se v této oblasti světovým hráčem.

Sám v systému mám několik svých magazínů z vydavatelství jPub, označil bych se tak z pohledu systému za influencera publikujícího PR články na české blogy.

Proč mě PR Yard zaujal?

Především díky osobě zakladatele, kterou je zmíněný Martin Jersák. Ten totiž stál za pravděpodobně první a dodnes největší PPP službou v České republice, PlaCla.cz. Založil ji už v roce 2009 a úspěšně běžící a ziskovou ji o několik let později prodal.

Sám jsem v PlaCla v někdy v roce 2011 vydělal své první peníze na internetu s magazínem HobbyRecepty.cz a během následujících let jsem zde publikoval desítky článků za desetitisíce korun. Protože už v PlaCle po změně majitele nepůsobím, nemohu posoudit současný stav, ale ve své době šlo sice o jednoduchý, ale funkční systém plný aktivních inzerentů i blogerů, na kterém se daly vydělat pěkné peníze. Věřím tomu, že totožná osoba majitele je příslibem toho, aby se tento úspěch podařilo zopakovat.

Jak to v PR Yardu aktuálně vypadá

Přestože systém již funguje půl roku, množství poptávek není nijak vysoké. Chodí mi jednotky poptávek měsíčně a je tedy tak trochu zázrak, že se mi již podařilo realizovat dva obchody (souhrnná provize činila 1875 Kč). V konkurenční službě Linketica, která na mě působí o něco málo živěji, jsem na druhou stranu za stejnou dobu nerealizoval obchod žádný.

Pro další čísla o tom, jak se službě daří, jsem kontaktoval přímo provozovatele. Podle vyjádření Martina se za dosavadní půlrok uskutečnily desítky obchodů v měnách EUR a CZK. Ze zahraničí (ptal jsem se na země mimo Česko a Slovensko) proběhl obchod z Rakouska.

Co se týče tvůrců obsahu, proběhly dle Martinova vyjádření za celou dobu „snad jeden nebo dva obchody“. V systému tedy dominuje klasický prodej PR článků.

Za zmínku ještě stojí, že si PR Yard bere z uzavřených obchodů provizi 25 %. Informaci o přesném čísle jsem nenašel na stránkách PR Yardu nikde zveřejněnou, a to ani v obchodních podmínkách, získal jsem ji až na dotaz e-mailem.

Nedostatky systému – Porodní bolesti?

Co mě na PRYardu mrzí více než stále poměrně nízký počet poptávek je nedotaženost systému a ustrnulý rozvoj. Dle mého názoru jsou právě rychlý vývoj a oprava nedostatků klíčové pro to, aby se především inzerenti do systému vraceli a počet poptávek stabilně rostl. V současné době totiž není využití systému pohodlnější než vyřídit vše „ručně“ e-mailem – nebo v konkurenčních službách.

  • Systém má například oddělenou registraci pro inzerenty a prodávající (influencery, tvůrce, publishery). Osobně bych získaný kredit klidně využíval pro zaslání poptávek, podobně jako dříve v PlaCla je ale převod pravděpodobně nutné řešit osobní komunikací a manuálním převodem, pokud je to vůbec možné. Příkladné řešení má v tomto směru PayPost.cz.
  • Uživatelské prostředí mnohdy není přívětivé. Sepsaný koncept článku je například nutné kopírovat do editoru přímo v aplikaci, který přitom nefunguje vůbec ideálně. Po prvotním boji jsem to napodruhé řešil prostým uvedením odkazu na náhled článku přímo na webu. (pozn.: k tomuto bodu se Martin vyjádřil následovně: „Wysiwyg editor pro odeslání návrhu článku je rozšíření, protože některé sociální sítě neumožňují dělat náhled postu jako třeba WordPress. Odeslání url náhledu je OK.“)
  • Fakturu k provizi je nutné zasílat e-mailem.
  • Na problémy jsem narazil i při tak banální věci, jako je odeslání komentáře se vzkazem pro inzerenta. Nepochopitelné přepisování znaků při komunikaci mezi inzerentem a publisherem (například změna z velkých písmen na malá) vyvolává na obou stranách velmi neprofesionální dojem. Je to podobné, jako když PlaCla dříve zakazovala oslovování, poděkování a další zdvořilostní fráze. Pro mě nepochopitelná věc.
  • Pokud se nepletu, v systému nefunguje ani možnost nechat si jako publisher sepsat PR článek tvůrcem obsahu z PRYard.com, aby tak došlo k propojení všech tří stran uvnitř systému. To je funkce, kterou například zavedla PlaCla po koupi systému novým majitelem a dle mého názoru jde o krok, který by měl i PRYard následovat, protože jde pro inzerenta i publishera o velmi užitečnou službu, která navíc dává smysl.
  • Chybí i možnost prodeje příplatkové služby (např. zvýšená propagace článku na sociálních sítích…), které pomáhaly zvyšovat cenu publikace a část inzerentů je v PlaCla využívala.
  • Ačkoli jsem našel informace o tom, že jsou poptávky tematicky laděné, poptávka mi vždy dorazila na všechny moje magazíny, přestože byly poptávané články často tematicky úplně mimo zaměření daného webu. (pozn.: Martin k tomuto bodu doplnil:  „Systém umožňuje tématicky řadit prostory a poptávky do kategorií, což vidí obě strany obchodu a je momentálně dobrovolné. Párování dle kategorií bude postupně zapínáno u jazyků, kde bude dostatek obchodů. Zatím to není potřeba.“)

Ačkoli na blogu PR Yard se nachází dva články o tom, že v systému přibylo několik vylepšení, tempo podle mého názoru není dostatečné – tím spíše, že jde o novou službu, která potřebuje na trhu zabodovat. Ale i horší službou můžete na trhu vyhrát, pokud ji umíte lépe prodat (což Martin umí, jak dokázal s PlaClou), takže vše je otevřené.

Dojem z realizovaných obchodů

I přes dílčí nedostatky je můj celkový dojem z procesu realizace obchodu pozitivní. Systém je velmi přehledný, dá se pohodlně ovládat i z telefonu a také komunikace s inzerenty byla ve výsledku příjemná.

Poté, co jsem nezaslal fakturu k výplatě provize, jsem byl po několika dnech provozovatelem skrz e-mail velmi korektně požádán o její dodání, aby mohla být provize vyplacena, a následně byly peníze opravdu druhý den na účtu. Právě lidský přístup jsem oceňoval u služby PlaCla před jejím prodejem – po prodeji se úroveň komunikace PlaCly změnila v noční můru všech „PíáRistů“.

Nejbližší budoucnost PR Yardu

K dosavadní činnosti PR Yardu a nejbližším měsícům se Martin vyjádřil následovně:

Po půlročním vývoji a půlročním vychytávání provozních chyb nyní odpočívám. První fáze „vytvoření“ je hotova. Druhá fáze testovací alias „srážka s realitou“ taky prošla. Od září bude třetí fáze, klasický poctivý obchod.

Nechme se tedy překvapit, zda obchodní činnost bude úspěšná a na PR Yardu se to začne hemžit inzerenty.

Pokud chcete být součástí od samého začátku, registrujte se do služby ZDE.

Závěr

PR Yard je sympaticky působící služba, která má díky osobě majitele šanci na úspěch. Aby se úspěch dostavil, je ale nutné průběžně pracovat na vylepšeních a opravě stávajících chyb, aby dávalo smysl takovou službu používat namísto služeb konkurenčních nebo namísto přímé komunikace mezi inzerenty a vydavateli.

Majitelům blogu a magazínů dává nepochybně smysl se do služby registrovat už nyní, v případně inzerentů si to sice přeju, ale nejsem si jistý, že je pro ně služba v současné době dostatečně atraktivní.

Co se týče živého trhu, nepřekonatelnou jedničkou na trhu je pravděpodobně stále PlaCla, od které mě ale odrazuje osoba provozovatele. V konkurenční Linketice jsem doposud nerealizoval žádný obchod, nemohu ji proto objektivně posoudit. Čtvrtý v řadě, PayPost.cz, je mrtvý systém bez poptávek.

Ve výsledku je tak pro mě PR Yard už nyní volbou číslo jedna, přestože jde tak trochu o Pyrrhovo vítězství.

Pomohl vám můj článek? Budu rád, pokud se do služby registrujete přes tento odkaz, budu pak z vaší činnosti mít malou provizi.

Článek obsahuje provizní odkazy. Děkuji také Martinu Jersákovi za poskytnuté informace.

Rubrika: jPub.czPodnikáníZkušenosti

komentáře 4

  1. Luboš Luboš

    Jóó stará placla, to byly časy. :D Tak třeba se reinkarnuje v pryardu!

  2. Pavel Pavel

    Delam byznys tam, kde to zije. A to bohuzel na Pryardu nezije. Tech pet poptavek je o nicem. Linketica jich ma aspon par mesicne. Na Placle prijde kazdy den vic poptavek, nez za pul roku na Pryardu a Linketice dohromady. Takze chapu to jako vychvalovani diky affil prolinku, ale jinak je informacni hodnota clanku nulova.

    • Lukáš Jirsa Lukáš Jirsa

      Děkuji za komentář.

      Jak píšu v článku, nemám v současné době do PlaCla přístup, přesto uvádím, že jde o největší PPP systém v ČR a nedostatek poptávek na PR Yardu a Linketice v článku také zmiňuji. Troufám si naopak tvrdit, že PR Yard spíše kritizuji než chválím, v současné době mu fandím prakticky jen proto, že jde o totožného majitele, který rozjel Placlu, jinak ten systém momentálně za moc nestojí. Příspěvek zde rozhodně není kvůli provizím a rozhodně není psán nijak neobjektivně za účelem toho, abych nahnal přes svůj odkaz do PR Yardu více lidí – takový text by vypadal úplně jinak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Lukáš Jirsa

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít